Slideshow Image 1
Slideshow Image 2
Slideshow Image 3
Slideshow Image 4
Slideshow Image 5

* برای ارسال پیام یا سوال جدید اینجا کلیک کنید.

سوالات مرتبط با گرافیک و کاریکاتور

سلام استاد، لطفا بگین برای طراحی ماشین چه روشی رو پیشنهاد میکنین. ممنون

سلام علیکم، متوجه سوالتان نشدم. اگر منظورتان طراحی یا کشیدن کاریکاتور اتومبیل است باید بگویم که بسیار ساده است و روش خاصی ندارد. شما یک اتومبیل را بصورت ساده طراحی کنید و از جزییات پرهیز کرده و از چند جهت بکشید.نیم رخ، رخ و سپس سه رخ. فکر می کنم باید توضیح بیشتری بدهید.

 

با سلام خدمت استاد عبدی خوشحالم که میتوانم از طریق این سایت با شما ارتباط برقرار کرده و سوالات عدیده ای را که در زمینه کاریکاتور دارم از شما بپرسم (من یک کاریکاتوریست آماتور هستم .طبق این توضیح خواهشمندم پاسخ های کاملی به من بدهید)
- اول اینکه میخواستم در مورد معرفی و آشنایی سبک های موجود در کاریکاتور سوال کنم شما در این زمینه چه کتابی یا سایتی را برای مطالعه و مشاهده! پیشنهاد میکنید
-دوم اینکه در زمینه کاریکاتور چهره جهت بهتر شدن کار باید چه کرد
- سوم اینکه برای رنگ آمیزی کاریکاتورها و زنده تر جلوه دادن آثار چه نوع سبکی یا امثالهم را مناسب میدانید لطفا در مورد سبک مورد نظر توضیحات لازمه را بدهید
-چهارمین سوال یه کمی سوال غیر کاریکاتوری میباشد و آن هم این است که میخواهم بدانم نظر یک کاریکاتوریست خبره مثل شما در مورد دکتر علی شریعتی و نوشته هایش چیست البته اگه ایرادی در کار نباشد به این سوال پاسخ دهید

بنده هم سلام عرض می کنم

- باید عرض کنم کاریکاتور سبک مشخصی ندارد. هر کاریکاتوریستی برای خود سبک خاص خودش را دارد. در کاریکاتور سبک را به نحوه اجرا می گویند، مثلا کاریکاتوریست های حرفه ای اگر امضا هم نگذارند، معلوم می شود. چون از روی سبک اجرایش مشخص است که مثلا موردیلو یا درم بخش یا ... کشیده است. اگر جواب سوالتان را نگرفتید واضح تر بپرسید تا توضیح دهم. شاید منظورتان انواع کاریکاتور باشد، بیشتر توضیح دهید. بهترین منبع، دیدن آثار دیگران از طریق سایت ها و کاتالوگ نمایشگاهها و کتاب های چاپ شده و موجود در کتابفروشی ها و بخصوص خانه کاریکاتور ایران است. به سایت ایران کارتون مراجعه کنید. (www.irancartoon.com)

- در زمینه کاریکاتور چهره هم بهترین راه برای بهتر شدن، تمرین زیاد و تلاش و پشتکار است. ولی مهمترین آن شباهت است که در عین اغراق باید شباهتش را حفظ کند.

- در مورد رنگ آمیزی بکار بردن سبک درست نیست. معمولا با هر نوع وسیله رنگ آمیزی می توانید کارتان را رنگ کنید و همچنین از کاغذ و مقوای مناسب استفاده کنید. ایزاری مانند مداد رنگی، گچ پاستل، آبرنگ، اکولین (نوعی رنگ مایع که پوششی نیست یعنی موقع رنگ آمیزی اگر قلم مویتان بر روی خطوط یا دسن برود، آنها را پوشش نمی دهد و دسن، کمرنگ یا محو نمی شود، یعنی نوعی جوهر رنگی است و ایرانی اش هم موجود است)، گواش و ... و همچنین مقوای مناسب هر یک از ابزار رنگ آمیزی که نام بردم مانند: مقوای اشتنباخ، فابریانو و ... مثلا مقوای فابریانو انواع زیادی دارد. مقوای مخصوص آبرنگ یا مقوای مخصوص مداد رنگی و ... که هر یک هم چند نوع است. یعنی مقوای مخصوص آبرنگ هم انواع مختلفی دارد. در هر صورت خودتان را زیاد به زحمت نیاندازید، هر نوع کاغذ یا مقوایی که در دسترستان است را خریداری کرده و کارتان را انجام دهید. ضمنا زنده جلوه دادن کاریکاتور همان ساخت و ساز است که بیشتر در مورد کاریکاتور های چهره کاربرد دارد.

- و اما در مورد استاد شریعتی باید عرض کنم که ایشان یک فیلسوف بزرگ مذهبی بود و از بیانی شیوا و افشاگرانه برخوردار بودند و برای رفع تبعیض و دیکتاتوری تلاش فراوان کردند. کاریکاتوریست ها هم به نوعی باید کار ایشان را بکنند. البته هر یک به نوعی و در حد فهم و درک و توان و قلمشان. استاد شریعتی جزو معدود افرادی بودند که هر شخص و گروهی به اندازه لازم از فکر و اندیشه ایشان بهره بردند. در اوایل انقلاب فرصتی پیش آمد و کلیه آثار و سخنرانی های ایشان بصورت زیراکسی و نوار منتشر شد و بسیاری از جوانان که نتوانسته بودند، حضوری از فرمایشات ایشان بهره ببرند، این امکان برایشان فراهم شد تا در جریان افکار رو شنگرانه معلمی بزرگ قرار بگیرند که فرصت مغتنمی بود.

با سلام خدمت استاد
اگر می شود در مورد استوری برد توضیحی بدهید؟
و برای انیمیشن های ورود ممنوع و دوچرخه مقرراتی به چه روشی با تصاویر واقعی ترکیب کردید؟
آیا الان انیمیشنی کار میکنید؟
با سپاس از استاد

- استوری برد، نمایش تصویری فیلمنامه است که در آن حرکت دوربین، دکوپاژ (زمان بندی) و محل قرار گرفتن شخصیت ها و... مشخص می شود. تصاویری که لزوما نبایستی خیلی هم دقیق باشند در یک صفحه یا صفحاتی کشیده می شوند و کلیه پلان ها و سکانس ها (بطور کلی کار گردانی) در آن مشخص می شوند. مثلا تعداد زمینه ها (Background)، زوم، pan و ... معلوم است. امروزه برای فیلمهای سینمایی غیر انیمیشنی هم استوری برد استفاده می کنند. در واقع کارگردان پس از تهیه استوری برد دقیقا می داند که چه لازم دارد و یا چه باید بکند. استوری برد را حتما نباید خود کارگردان تهیه کند. در بعضی مواقع افراد دیگری با هماهنگی کارگردان، استوری برد را می کشند.

- انیمیشن ورود ممنوع و دوچرخه مقرراتی را اوایل انقلاب کار کردیم. برای زمینه کار (Background) از عکس های واقعی استفاده کردیم یعنی از خیابانها و مکانهای انتخاب شده عکاسی کردیم و سپس آنها را استفاده کردیم. آن فیلم ها به روش تک فریم و با استفاده از طلق و فیلمهای نگاتیو ساخته شدند. امروزه با استفاده از دوربین های دیجیتال و کامپیوتر کارها بسیار راحت شده اند.

- الان خودم نمی رسم که کار کنم ولی در حال تهیه کنندگی یک سریال آموزشی هستم.

 

با سلام خدمت استاد بزرگوار.
مي خواستم بپرسم تحصيلات هنري تاثير بسزايي بر كارمون دارد؟

بله، تحصیلات آکادمیک تاثیر بسزایی بر کارتان دارد و گرنه همه چیز را باید تجربی بدست بیاورید که طول می کشد.

 

با سلام و آرزوي موفقيت براي جنابعالي
لطفا بفر ماييد اندازه كاغذ زير A5 ميتواند مورد استفاده جهت چاپ قرار گيرد؟

بله، حداقل 10 در 10 سانتی متر بکشید و حداکثر A4. امروزه کارها را اسکن می کنند و به هر اندازه ای چاپ می کنند.

 

من یک کاریکاتوریست آماتور هستم و کاریکاتور را طی 3 ساله متوالی (82.83.84) در مشهد زیر نظر استاد سیستانی کار کردم .
و تا به حال یک کاتالوگ از نخستین جشنواره دریای و چند فرم جشنواره برای آمده.(خیلی کمه ؟)
والان می خوام کار حرفه ایم را آغاز کنم به نظر شما اول از کجا شروع کنم؟ سبک برای خود داشته باشم و...؟؟ (لطفا اگر امکان دارد از همه جهات راهکاری ارائه کنید)
آرزویی به از این بهتر برای شما دارم.
با سپاس از استاد

باید آنقدر کارتان خوب باشد تا خواهان داشته باشد و نشریات بیایند دنبالتان و آنوقت بابتشان پول بگیرید. در این صورت شما حرفه ای شده اید. تمرین کنید، کار کنید و ادامه دهید. مغرور نشوید و پشتکار داشته باشید. دنبال سبک خاصی نباشید. سبک خودش بوجوجود می آید و به مرور کامل تر شده و زمانی متوجه می شوید که مدت هاست دارید با یک سبک خاص کار می کنید. طنز کارتان را بیشتر کنید و سعی کنید نمایشگاه بگذارید و در مسابقات متعدد شرکت کنید. شک نکنید موفق می شوید.

 

سلام استاد . ميخواستم بپرسم چرا همكاري شما با طنز و كاريكاتور قطع شده ؟ چرا ديگه در تلویزيون كارتونهاي استريپ بصورت زنده نميكشيد (همزمان با روايت داستان)؟ چرا در قسمت كتاب كودك به كتابهاي قديمي تر اشاره نكردين ؟ واينكه الان در كدام مجلات مشغولين ؟
ببخشيد سرتونو درد آوردم

سلام؛

- همکاری با طنز و کاریکاتور قطع نشده. هر وقت فرصت کنم این کار را می کنم، آقای علیزاده همیشه به من لطف داشته اند. انشالله در آینده بیشتر همکاری می کنم.

- غیر از یک برنامه (بنام دانستنیهای کودکان) که تهیه کننده اش خودم بودم، در بقیه برنامه ها یک تهیه کننده از من می خواست تا در برنامه شرکت کنم. لذا باید تهیه کننده ای از من درخواست کند. ضمنا پیشنهاداتی هم داشتم ولی چون تکرار برنامه های گذشته بود نپذیرفتم. شخصا به دنبال برنامه ای هستم که با قبلی ها تفاوت داشته باشد و پربار تر و بهتر از گذشته باشد.

- خودم شخصا فرم و قالب کتاب های قدیمی تر را بیشتر دوست دارم ولی تصاویر آنها را اسکن نکرده و آماده نداشتم. انشالله در آینده آنها را هم آماده می کنم.

- در حال حاضر با هیچ نشریه ای به طور ثابت همکاری ندارم. سال گذشته با روزنامه همشهری همکاری کردم ولی به میل خودم جایم را به جوانان سپردم. با اولین شماره فصلنامه تخصصی خط خطی کمی همکاری کرده ام. به هر صورت هر نشریه ای که از من بخواهد و کاری جدید داشته باشم، دریغ ندارم. موفق باشید.

 

سلام خدمت استاد عبدي من محمد پارسا دانشجوي رشته گرافيك در شهر اهواز هستم.من از بچگي به طنز كاريكاتور علاقه داشتم وقتي 8 سالم بود .از روي كاريكاتورهاي مجله گل آقا كه بيشر از رجل سياسي بود نقاشي ميكردم در واقع كپي ميكردم يادمه اوليش تصوير آقاي حبيبي بود .البته نه بصورت جدي .خلاصه بعد هم به جمع آوري نه چندان منظم شماره هاي مجله گل آقا مشغول شدم .الان 5يا6 ساله كه كاريكاتور چهره كار ميكنم كه البته الان حدود 8 يا 9 ماه كه موضوعي كار ميكنم .ولي افسوس كه احساس ميكنم كه 10 سال از عمرم فنا شده و من ميتونسم خيلي بهتر از اين چيزي كه الان هستم باشم .در شهرستاني كه ما زندگي ميكرديم و محيط اطراف من هنر وجود نداشت .روند كار چهره كار كردن من هم از طراحي چهره به صورت رئاليستي شروع نشد .خودم مينشستم و شروع به كار كردن از روي عكس يا چهره ديگران ميكردم تا همين 1 سال و نيم پيش از بين كاريكاتوريستها فقط مازيار بيژني رو ميشناختم اون هم به واسطه نمايشگاهي كه در شهرمون داشتن .خلاصه بعد از اون سعي كردم از دايره بسته بيرون بيام و شروع كردم به ديدن كار و جمع آوري و سعي كردم با كاريكاتوريستهاي ديگه ارتباط بر قرار كنم خلاصه از شهرستان نقل مكان كردم به اهواز و اين موجب شد كه بتونم با كسايي مثل امين آقايي و امين منتظري و ... آشنا بشم . تا حالا به 4 جشنواره كار فرستادم ولي هنوز نتيجه اي نگرفتم كه البته انتظاري هم نداشتم .به نظر شما من براي تقويت خودم چه كاري مي تونم انجام بدم .آيا ميتونم چند تا از كارهامو از اين طريق براي شما بفرستم تا شما در مقام استاد من و خيلي از عزيزان ديگه نقاط ضعف و قوت آنها رو به من بگيد . راستي من 21 سال دارم . به نظر شما كمي براي فعاليتم دير نجنبيدم .البته ميدونم كه ماهي رو هر وقت از آب بگيري تازه ست.در ضمن كارهاتون فوق العاده ست .شما جزء اولين هنرمندايي بودين كه هم از كاراشون رو ارشيو كردم .وقتي شما رو در برنامه دو قدم مانده به صبح ديدم پيش خودم گفم خيلي خوب ميشد كه ميونستم باهاتون تماس برقرار كنم كه همون شب اين سايت رو پيدا كردم البته تصادفي .اي كاش از خدا يه چيز ديگه هم خواسته بودم .موفق و پيروز باشيد

با سلام، از لطفتان متشکرم.

- اول لازم است بدانی، بناپای، کاریکاتوریست مطرح رومانیایی از 30 سالگی کاریکاتور را شروع کرد. پس 21 سالگی اصلا دیر نیست.

- دوم، برای تقویت مطالعه و تمرین زیاد لازم است.

- سوم، خوشحال می شوم کارهایت را بفرستی تا در آینده بیشتر صحبت کنیم. آدرس ایمیل من:

این نشانی پست الکترونیک دربرابر spambot ها و هرزنامه ها محافظت می شود. برای مشاهده آن شما نیازمند فعال بودن جاواسکریپت هستید

 

با سلام خدمت استاد
سوالی در مورد کاریکاتور موضوعی دارم. اگر یک موضوع بدهند. شما نسبت به چه چیزی یا طریقی طرحی می کشید؟
آیا از کتابها برای رسیدن به هدفتون استفاده می کنید ؟
آیا از تحلیل اسم یا کاربرد آن در جامعه استفاده می کنید؟
و باید از کجا بفهمیم اثری که کشیدیم مقام خواهد آورد؟
اگر میشه استاد توضیح کاملی بدهید.

- بستگی دارد. اگر کار مطبوعاتی باشد یا برای روزنامه ای باشد، بیشتر جنبه انتقادی آن را در نظر می گیرم؛ و اگر کار نمایشگاهی باشد یا برای مسابقه ای باشد، بیشتر جنبه طنز را. دنیای ما پر است از رفتارهای احمقانه. رفتارهای سیاسی، اجتماعی و ... فرقی نمی کند. همیشه سعی می کنم آنها را در نظر داشته باشم.

- اگر احتیاج باشد، بله. مثل کتابهای تاریخی. خیلی وقتها هم آثار دیگران را مطالعه می کنم، از طریق کتابها و کاتالوگهای تخصصی کاریکاتور.

- حتما، برای دستیابی به سوژه اول کتاب لغت نامه را باز کرده و معنی آنرا پیدا می کنم. مثلا موضوع کم فروشی که مربوط به اولین مسابقه تسنیم بود، به قرآن مراجعه کردم و سوژه مربوطه را چندین بار خواندم وسپس با مادرم که معلم قرآن است، مشورت کردم.

- اگر سوژه ای بکر و فکری نو داشته باشد، اگر برای اجرای آن وقت گذاشته و زحمت بکشیم، و اگر کمی شانس بیاوریم، حتما مقام می آورد. می دانید که آثار برنده، بیشتر بر اساس سلیقه داوران انتخاب می شوند و اگر داوران تغییر کنند، برندگان هم تغییر می کنند ولی بعضی وقتها، آثاری هستند که با هر سلیقه ای انتخاب می شوند مثل آثار برنده در بخش چهره دوسالانه هفتم.

 

با سلام خدمت استاد عبدي
اينجانب 17 سال دارم و الان 2 سال است كه به تهران آمده ام و تازه مي خواهم طراحي (بيشترطراحي مدرن و تخيلي) و كاريكاتور ياد بگيرم .
در ضمن مي خواستم طراحي كميك استريپ را ياد بگيرم (البته بيشتر منظورم كميكهاي علمي تخيلي مانند مردعنكبوتي، بتمن ،مردان اكس و...است .)
1- از كجا شروع كنم؟
2- براي طراحي كميك استريپ، ياد گرفتن و دانستن چه چيزهايي لازم است ؟
3- آيا كلاس هايي درزمينه ي طراحي و كميك استريپ وجود دارد؟
4- مي خواهم انیمیشن دو بعدی ياد بگيرم. آيا جايي را مي شناسيد كه انيميشن دو بعدي را به صورت حرفه اي ياد بدهند؟ براي انيميشن به چندجا مراجعه كرده ام ولي متاسفانه توانايي مالي رفتن به اين كلاس ها را ندارم.
5- اگركميك استريپ كشيديم، كجا مي توانيم بفرستيم؟
با تشكر

با سلام،

- ابتدا کلاس طراحی بروید و بیشتر آناتومی کار کنید.

- کمیک استریپ (از هر نوعی که باشد، چه نوع طنزآمیزش و چه از نوع تخیلی اش) یک قصه و داستان است که باید با طراحی نشان داده شود. به نوعی مانند یک استوری برد (Story Board - سناریوی تصویری فیلم های انیمیشن و فیلمهای سینمایی) است و به نوعی مانند یک کارگردانی فیلم است. همانند دکوپاژ (زمان بندی و برنامه ریزی برای بازیگران و دوربین و ...) می ماند. باید در حالی که طراحی کار می کنید، ذهن خود را تقویت کنید تا موثرترین و موجزترین لحظه های داستان را انتخاب کرده و به بهترین نحو اجرا کنید. صفحه بندی و لی آت (Layout) را فرا بگیرید. کمپوزیسیون و بطور کلی اصول و قواعد نقاشی را هم یاد بگیرید. نگران نباشید! همه اینها را لازم نیست یکروزه و یکجا یاد بگیرید. زمان می برد و به صبر و شکیبایی و پشتکار و تمرین نیاز است.

- قرار بود خانه کاریکاتور کلاسهایی برگزار کند. با خانه کاریکاتور (www.irancartoon.com) تماس بگیرید.کلاسهای طراحی ارزان که دارد.

- با شرکت فرهنگی، هنری صبا (وابسته به صدا و سیما) واقع در خیابان یخچال، قلهک ارتباط برقرار کنید.

- انتشارات گل آقا، یک مجله جدید کمیک استریپ انتشار داده است. با توجه به موضوع و سوژه ای که انتخاب می کنید با مجلات و نشریات مختلف تماس برقرار کنید. جوینده یابنده است. موفق باشید.

 

- با سلام استاد من کاریکاتوری را که شما سال 1353 برای خانم تائیدی کشیدید و در مجله طنز و کاریکاتور آن سال چاپ شد دیدم خیلی با مزه بود لطفا در باره آن توضیح دهید خیلی ممنون
- استاد من هرگز فکر نمی کردم شما آدم غیرمنصفی باشید ممنون از پاسخ شما!!!

پاسخ برای شما به صورت خصوصی ارسال شد اما ایمیل خود را به اشتباه وارد کرده بودید، به همین دلیل علیرغم میل باطنی پاسخ شما را در همین صفحه درج می کنم:
آخه عزیز من، پسر خوب چه توضیحی بدهم؟ هرچه لازم بود که بیننده بداند در خود کاریکاتور وجود دارد. ضمنا کارهای ژورنالیستی تاریخ مصرف دارد و آن کار هم برای زمان خودش جالب بود. اگر می دانستم چند دهه بعد هم باید برای کاری توضیح دهم حتما یک مقاله هم ضمیمه اش می کردم. حکایت شما حکایت همان تبریک و تسلیت می ماند. نه به تعریفتان و نه به تهمتتان. شما که انصاف دارید، انصاف بدهید. بهرحال از اینکه آن کار، مورد توجه تان قرار گرفت متشکرم

 

با سلام و عرض خسته نباشی و خوشحالی خدمت استاد عزیز و گرانبها من میخوام بدونم چطوری کاریکاتور کار کنم یعنی من دوست دارم انیمیشن کار کنم یا به عبارتی باید بگم دوست دارم برنامه کودک و شخصیت های کارتونی خلق کنم و به خاطر مشغله های کاری که دارم نمیتونم کلاس برم و توی شهرستان اصلأ امکانات ندارم شما عزیز لطف بکنید و منو راهنمایی بکنید یا کتاب یا هر چیزی که میتونه کمکم کنه بهم معرفی کنید .خیلی ممنون و متشکرم از شما

سلام، حالا که اینقدر گرفتاری و فرصت کلاس رفتن و کار کردن و تمرین کردن نداری ولی می خواهی همه کاره شوی، پیشنهاد می کنم به یک شعبده باز مراجعه کنی یا با یک دکتر جراح مغز و اعصاب مشورت کنی.
اما گذشته از شوخی، باید عرض کنم که هیچ کاری در دنیا سراغ ندارم که زحمت و سختی لازم نداشته باشد. من خودم از مجلات فکاهی شروع کردم چون تنها چیزی بود که در اختیار داشتم و به مرور و با تمرین و کوشش و تلاش و پررویی توانستم یک چیزهایی یاد بگیرم. همیشه می گویم ای کاش نسخه ای بود و با مصرف آن، در طی مدت کوتاهی می شد همه چیز را فرا گرفت، اگر هم بود دیگر اسمش هنر نبود. بهر حال دوست عزیز شما باید از طراحی شروع کنی، و تمرین و تمرین و تمرین کنی. بعد از اینکه طراحی را یاد گرفتی، آنوقت بپرس تا بگویم چگونه انیمیشن را یاد می گیرند. نترس، کار کن و شجاع باش. متشکرم.

 

سلام به استاد بزرگوار جناب آقای عبدی عزیز.
خیلی خوشحالم که این بخش از سایت پیاده سازی شد و این تنها نیت خیر شما و احساس مسولیت تون نسبت به جوونای این مرزبوم رو میرسونه واز این بابت متشکرم.حقیقتا ممنونم.
سوالات:
1- استاد محترم چرا هیچ یک از کارتونیست های کشور ما به چاپ کتابی در رابطه با تکنیک های رنگ آمیزی و نیز نحوه تکنیک و اجرا در کارها کاری ارایه نمی کنند؟ به واقع بسیار موثر و باعث رشد هنر کاریکاتور در کشور میشود..هرچند در ماهنامه ایران کارتون تا حدودی اندک به آن پرداخته میشود.
2- در خانه کاریکاتور در حال حاضر چه دروسی رو تدریس می کنید؟
3- ضعف رنگ آمیزی در آثارم بسیار مشهوده و از این بابت بسیار آزرده خاطرم.در این زمینه احساس میکنم تنها با کار نمیتونم اون انسجام لازم رو کسب کنم.چه باید کرد؟(در حال حاضر با اکولین) و چه کتابهایی در این رابطه چه فارسی و یا انگلیسی جهت استفاده میتوانید معرفی کنید؟
4- آیا دونستن تاریخ کاریکاتور و هنر طراحی چاره ای برای بهتر شدن کارها یا راهنمایی برای سبک انتخابی میتونه باشه.اگر در این رابطه نیز کتابی را مفید تلقی میکنید -معرفی نمایید
5- آیا شما هم از قلم نوری استفاده میکنیدو نظرتان در این مورد چیست و کدام نوع را مفید میدانید.با توجه به تجربه تان.ممنون.
با نهایت تشکر و احترام (بابت سوالات زیاد شرمنده ام)

با سلام،
- چاپ کتاب های هنری احتیاج به سرمایه دارد که معمولا خود هنرمندان نه پولش را دارتد و نه وقتش را که دنبال مراحل فنی چاپ و تکثیر و توزیع و ... کتاب بروند. در همه جای دنیا موسساتی (دولتی یا خصوصی) هستند که کارشان انتشار کتاب است. ناشر خصوصی به بازگشت سرمایه اش فکر می کند و معمولا به دنبال چاپ کتابهایی است که زود به فروش بروند و به چاپ های بعدی برسند. ناشر دولتی هم روابط و ضوابط خودش را دارد و کندتر پیش می رود. کتاب کاریکاتوری را که قرار است خانه کاریکاتور چاپ کند و چکیده مطالبی است که در کلاس کاریکاتور 1 و 2 تدریس می کنم، الان مدتهاست که پیشرفتی نداشته است و معلوم هم نیست کی چاپ شود. ان شالله روزی چاپ می شود.
- در خانه کاریکاتو، کاریکاتور 1 و پس از آن که یک ترم تمام شد به همان بچه ها کاریکاتور 2 را تدریس می کنم. در کاریکاتور 1: طراحی بدن و حالت های آن، طراحی دست و پا، طراحی شخصیت، سوژه یابی، قلم کاری، رنگ آمیزی و آشنایی با ابزار و آلات آن. و در کاریکاتور 2: مروری بر کاریکاتور 1، طراحی اشیا و حیوانات، پرسپکتیو، چهره یا پرتره، سوژه یابی و قلم کاری و رنگ آمیزی حرفه ای تر و ...
- ضعف در کار به خود شما بستگی دارد. باید آموزش ببینید و تمرین کنید، کارهای دیگران را دیده و مطالعه کنید و اعتماد به نفس داشته باشید. به مرور درست می شود. عجول نباشید. کتاب خاصی را هم نمی شناسم. اصولا از کتاب های این چنینی اگر هم با آموزش عملی همراه نباشد، چیزی عایدتان نمی شود.
- دانستن تاریخ کاریکاتور به معلوماتتان اضافه می کند ولی دانستن طراحی لازمه کار است. در این مورد بهتر است با خانه کاریکاتور (www.irancartoon.com) تماس بگیرید تا راهنماییتان کنند.
- خیر از قلم نوری استفاده نمی کنم ولی اگر شما استفاده کنید ضرری ندارد. اصولا روش ها و تکنیک های متعدد، به وجود می آیند تا به شما و خلق آثارتان کمک کنند. فرقی هم نمی کند که دستی باشد یا کامپیوتری. بشرطی که "آفتابه لگن هفت دست ولی شام و ناهار هیچی" نباشد. متشکرم.

 

با سلام مجدد خدمت استاد عبدي
براي يادگيري آناتومي ، استوري برد ، لي آوت ، دكوپاژ و... به كجا مراجعه كنيم ؟ در اين زمينه ها كتابهايي وجود دارد؟

با سلام، حتما کتابهایی در این زمینه ها وجود دارد ولی من اطلاع دقیقی از آنها ندارم. در مورد آناتومی کتابهای فراوانی هست. به کتابفروشی های تخصصی مراجعه کنید مثل روبروی دانشگاه تهران و یا به کلاس های طراحی رجوع کنید. در مورد استوری برد و لی آت و دکوپاژ هم به کتابهای انیمیشن مراجعه کنید. بهتر است به سایت آقای بهرام عظیمی (http://bahramazimi.com) مراجعه کرده و از ایشان بپرسید، اطلاعات ایشان از من بیشتر است. موفق باشید.

 

عرض سلام و ارادت به استاد ارجمند , جناب آقای عبدی . سعادت دیدار حضرتعالی را در سال 1354 و در دفتر مجله کاریکاتور داشته ام . از جمله بزرگترین افتخارات شخصی اینجانب این است که آن سالها بازکشی چندی از کاریکاتورهائی که زائیده خطوط ضعیف و شکننده دستم بود به دستهای توانای اساتید حاضر در کادر مجله کاریکاتور بود سپرده می شد . در نوبتی که شرفیاب محضر آن بزرگوار شدم , تواضع و متانتتان اثری عمیق تر از طرحهایتان در روحیه حساس 18 سالگی ام گذاشت. حال در آستانه 52 سالگی با روح و دیدی زخمی تر , در حالیکه حامل عنوان نفر اول فستیوال باراکالدو اسپانیا در اولین حضور بین المللی خود هستم ( البته زحمت کشیدن طرح سوژه مربوطه به عهده یکی از دوستانم بود ) تصمیم گرفته ام که آموزش لازم در سالهای دور را در سالهای آخر ببینم . البته اگر مجالی باشد . به هر حال عطشان دیدنتان هستم و امیدوارم که پس از طی مراحل مقدماتی آموزش در خانه کاریکاتور , سعادت ادامه شاگردی دیرین را در محضرتان داشته باشم . دوستتان دارم . با نهایت احترام و خلوص.

دوست عزیز از اظهار لطف شما تشکر می کنم و از اینکه بعد از این همه سال هنوز سوژه هایتان را خودتان تکمیل نمی کنید تعجب می کنم. آدرسی که دادید را اصلا به خاطر ندارم (آلزایمر!!!) ولی خوشحال می شوم زیارتتان کنم. ان شالله. با تشکر مجدد.

 

من به کاریکاتور وانیمیشن خیلی خیلی علاقه دارم ولی من معلول هستم .
ایامن میتوانم این رشته را انتخاب کنم ؟
ایا معلمی یا کتابی هست به طور رایگان و درخانه به من یاد بدهد یا نه؟

با سلام. بله می توانی هر دو رشته را یاد بگیری. برای آموزش کاریکاتور یاید به خانه کاریکاتور بیایی (البته اگر شرایطت به تو اجازه بدهد). برای ثبت نام آنقدر قیمت پایین است که حکم رایگان را دارد. بهتر است با خانه کاریکاتور تماس بگیری. برای انیمیشن فعلا جایی را نمی شناسم که معرفی کنم. بهتر است با کسانی که این روزها خیلی فعال هستند تماس گرفته و راهنمایی بخواهی. موفق باشی.

 

من دانشجوی رشته گرافیک هستم و به رشته خودم خیلی علاقه دارم. من می خواستم برنامه های گرافیکی مثل فتوشاپ، کورل، این دیزاین، فری هند و ... را یاد بگیرم اما نمی دونم چطوری اقدام کنم چون سی دی های آموزشی یا کتابهای آموزشی فقط ابزارهای برنامه ها را یاد می دهند و به قولی اسرار و کار با این برنامه ها را یاد نمی دهند لذا از حضرتعالی تقاضا دارم چگونه این برنامه ها را یاد بگیرم ؟ با تشکر

اگر مشکل زبان انگلیسی ندارید بهتر است از قسمت Help خود این نرم افزار ها استفاده کنید ولی همانطور که خودتان هم می دانید، CD و کتابهای آموزشی بیشتر ابزارها و فیلترها را معرفی می کند. اما اگر مشکل زبان انگلیسی دارید بهتر است به کلاسهای عملی این نرم افزارها (مثل کلاسهای جهاد دانشگاهی و کلاسهای خصوصی) بروید که در همه شهرهای بزرگ برقرار است که اطلاع ندارم آیا در ارومیه هم چنین کلاسهایی وجود دارد یا خیر؟

خود من زیاد کار کردم و تقریبا تجربی یاد گرفتم و مشکلاتم را از دیگران می پرسیدم، برای مثال از لیتوگرافی ها زیاد سوال می کردم چون برای کارهای چاپی با آنها در تماس بودم و یا از افراد دیگری که می شناختم سوال می کردم.

به هر حال بهتر است که با کامپوتر خودتان کار کنید و تمرین کنید چون در آن کلاسها هم اگر شما نپرسید آنها هم زیاد نمی گویند. جوینده یابنده است. موفق باشید.

 

با سلام دخترم یگانه میره کلاس دوم عاشق کاریکاتور و حس می کنیم توی این زمینه موفق بشه کجا کلاسی هست برای این بچه؟ با تشکر.

با سلام، لطفا با خانه کاریکاتور ایران تماس بگیرید.

آدرس وب سایت: www.irancartoon.com و www.irancartoon.ir

تلفن: 22868600

موفق باشید.

 

با سلام خدمت استاد
من الان درخانه ي كاريكاتور طراحي 1 رو ميگذرونم. مي توانم همراه با طراحي 2 ،كاريكاتور 1 نيز برم؟ مشكل خاصي پيش نمي آد؟حتما بايد طراحي قوي داشته باشيم؟

سلام، به نظر من دانستن طراحی به شما کمک می کند تا کاریکاتور بهتری بکشید نه اینکه کاریکاتوریست شوید. من شخصا اعتقادی به "اتمام دوره طراحی سپس کاریکاتور" ندارم ولی این را بدانید که کاریکاتور، فقط کشیدن کاریکاتور نیست و به مسایل دیگری نیز بستگی دارد مثل: فکر، ایده، سوژه، موضوع، طنز و ...

اصولا کسانی به دنبال کاریکاتور می روند که زمینه ای از نقاشی و طراحی داشته باشند و اینکار در وجودشان باشد. کاریکاتوریست های برجسته دنیا ابتدا به کلاس های طراحی نرفتند بلکه آن را در خود تقویت کردند. به هر حال شما می توانید هر دو را با هم ادامه دهید.

 

سلام
شما كارهاتون رو توي كامپيوتر با چه نرم افزاري رنگ مي كنيد ؟
آيا اسكن مي كنيد و بعد با كامپيوتر رنگ مي كنيد ؟

سلام. بلی. بعد از اجرا روی کاغذ ابتدا اسکن و سپس با استفاده از نرم افزار فوتوشاپ رنگ آمیزی می کنم.

 

با عرض سلام و خسته نباشید
در مورد گرافیک سوالی دارم. تفاوت گرافیک کامپیوتر با گرافیک دستی چیست؟ تفاوت بازار کار هر یک چگونه هست؟
آیا برای اخذ دیپلم رشته گرافیک کامپیوتر باید فقط در کاردانش ادامه تحصیل داد و یا در هنرستان هم می شود؟ ممنون می شم اگر چند مدرسه کاردانش که رشته گرافیک کامپیوتر رو در اصفهان داشته باشند رو معرفی کنید.
با تشکر . خیلی ممنون

با سلام. دوست عزیز، من مدارس کار و دانش در تهران را نمی شناسم چه رسد به اصفهان. در مورد تفاوت ها هم بهتر است از یک گرافیست سوال کنید، چون من در رشته گرافیک تحصیلات آکادمیک ندارم و نگرانم توضیحات من، شما را گمراه کند؛ ولی همین قدر میدانم که از هنرستان هم می شود و می توانید ادامه دهید تا دانشگاه. موفق باشید.

 

با سلام. لطفا درباره استوری برد توضیح بدید، و اگر میتونید یک نمونه تصویریش هم برام نشون بدید. مرسی

با سلام. استوری برد (Story Board)، نمونه تصویری فیلمنامه است، که چگونگی حرکت دوربین و پرسوناژها و زمانبندی فیلم را نشان می دهد؛ مانند داستان های دنباله دار یا کمیک استریپ که بعضی ها خیلی ساده و بعضی ها خیلی دقیق آنرا می کشند. برای مثال شما می توانید یک ورق A4 را به 9 قسمت یا 12 قسمت مساوی تقسیم کنید یا جدول بندی کنید و به ترتیب از تیتراژ و شروع فیلم، تا انتهای فیلم را سکانس به سکانس و پلان به پلان، فیلمنامه را مصور کنید که خودتان و دیگران بتوانید با دیدن آن همه چیز را بفهمید و بدانید که مثلا بعد از پلان پنجم چه چیزهایی لازم دارید، چیزهایی مانند زمینه ها، شخصیتها، کلیدها، حرکات دوربین و ...

 

با سلام. بر خلاف همه کسایی که اینجا سوال می پرسن من هیچ نقاشی بلد نیستم. الان 23سالمه و حتی یک سیبم نمی تونم بکشم. نقاشی جز دست نیافتنی ترین آرزوهامه. خجالت میکشم برم کلاس چون فکر میکنم لولی واسه من نیست, آخه فکر نمی کنم کسی تو سن من پیدا بشه که ابتدایی ترین چیزارم نتونه بکشه.
اگه راهنمایم کنید خیلی ممنون میشم.

سلام دوست عزیز. برای یاد گرفتن هیچ وقت دیر نیست. من در کلاسهایم در خانه کاریکاتور، پزشک 60 ساله، مهندس مکانیک، دانشجوی رشته برق، سال پنجم پزشکی و دانشجوی گرافیک و نقاشی و دیپلمه و محصل و کودک 12 ساله هم داشته و دارم. بد نیست بدانید که "بناپای" کاریکاتوریست صاحب نام اهل رومانی از 30 سالگی شروع کرد و اکنون حدود 40 سالش است. ابتدا به کلاس نقاشی بروید و سپس طراحی و کاریکاتور را دنبال کنید. اعتماد به نفس داشته باشید. همین.

 

سلام. ميخواستم بدونم كميك ها و كاراكتر ها رو با چي رنگ مي كنن؟ خيلي ممنون.

سلام. اگر منظورتان کاریکاتورها و کارتون است، با هر وسیله نقاشی مانند، آبرنگ، رنگهای مایع (اکولین)، مداد رنگی، گچ، پاستل و ... و عده ای هم با نرم افزارهای کامپیوتری مثل فوتوشاپ، فری هند و کورل و ... سپس پرینت رنگی می گیرند یا ایمیل می کنند. موفق باشید.

 

مشخصات طراحی مسکات برای کودکان؟

در مورد مسکات قبلا بارها توضیح داده ام و مسکات کودکان و بزرگسال نداریم. ببینید مسکات در لغت به معنای "چیز خوش یمن" آمده است. در هر کشوری یا بهتر بگویم در خیلی از کشورها چیزی به عنوان نماد خوش یمنی وجود دارد. مثلا خرس در روسیه و چین، خروس در فرانسه، گربه یا شیر در ایران، خرس پاندا در چین، کانگورو در استرالیا و غیره. تصویری کارتونی یا کاریکاتوری از این حیوانات بعنوان نماد یا علامت بازی های ورزشی بین المللی در کشورهای برگزار کننده آن مسابقات را مسکات می گویند. بنده خودم مسکات اولین مسابقات المپیک غرب آسیا که در ایران برگزار شد را طراحی کردم که "پیشی" نام داشت و شما می توانید نمونه آن را در این صفحه مشاهده کنید.

 

سلام
من سبک نقاشیم سیاه قلمه ولی چندتا طرح اکولین دیدم خیلی خوشم اومد میخام در مورد اکولین بهم اطلاعات بدین.

دوست عزیز، خود من هم از سیاه قلم شروع کردم ولی حدود بیست سال بعد با اکولین (Ecoline) آشنا شدم. قبل از آن آبرنگ کار می کردم؛ در حقیقت آن زمان، آن هم در شهرستان رنگ دیگری نبود. اکولین هم آبرنگ است، ولی رنگی مایع، مثل جوهر رنگی. اکولین رنگی ترانسپارانت (Transparent) یا شفاف است. وقتی با آبرنگ کار می کنید، اگر رنگتان روی دسن یا خطوط بیاید، پوششی است و روی آنها را می گیرد و مجبورید دوباره دسن کنید ولی اکولین اینگونه نیست و دسن شما را نمی پوشاند و به دلیل رنگ های متنوع و جذابی که دارد، جلوه ای بی نظیر به کارتان می بخشد. هم اکنون ایران هم اکولین می سازد و همه جا در دسترس است. لازم نیست بسته بندی 12 تایی یا بیشتر را یکجا بخرید و هزینه اضافی کنید. رنگ های زرد، نارنجی، قرمز، آبی و سبز بیشتر از سایر رنگها استفاده می شوند و زودتر تمام می شوند، بنابراین بقیه رنگها روی دستتان می ماند. بعضی اکولین های خارجی بسیار متنوع هستند مثلا چند مدل رنگ زرد دارند، برای رنگ های نارنجی، سبز و آبی هم همینطور، ولی گران هستند. پس بهتر است فعلا از رنگهای ایرانی استفاده کنید. به هر حال برای استفاده از اکولین، آبرنگ و گواش و ... بهتر است کلاس بروید و آموزش ببینید وگرنه وقت، رنگها و پولتان را هدر می دهید. موفق باشید.

 

سلام.
براي تصويرگري كتاب كودك يا ساير كتابها چه طور ميشه اقدام كرد؟

با سلام، متوجه سوالتون نشدم. ولی اگر قصد تصویرگری کتاب کودک را دارید با ناشران کتاب کودک یا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تماس بگیرید. بهترین کار این است که نمونه کارهایتان را به یک نمایشگاه کتاب (بخش کودکان) ببرید و مستقیما با ناشران صحبت کنید.

 

قصد یادگیری هنر کاریکاتور را دارم، اما توانایی مخارج آن را ندارم، پیشنهاد شما چیست؟

با سلام، شهریه کلاسهای کاریکاتور در خانه کاریکاتور بسیار کم است . شما می توانید با تماس با خانه کاریکاتور با هر استادی که مایل هستید کلاس بردارید. موفق باشید.

 

سلام و خسته نباشید. سوالم کاملا مشخص و صادقانه هست. با پشتکار و تلاش در چه مدتی میتونم 1)طراحی کاراکتر2)انمیشن سازی رو یاد بگیرم؟
با توجه به اینکه در یکی از بهترین موسسات تبریز شروع به یادگیری کردم . البته بنده تازه کار هستم.(2جلسه رفتم) ولی با نرم افزارهای فوتوشاپ و 3دی ماکس کمی آشنا هستم. من در هفته فقط یک روز کلاس طراحی کاراکتر میرم ولی خودم هر روز تمرین میکنم. الان هم سوزه یابی رو تمرین میکنم و در 5 روز 15 سوژه طراحی کردم.
ممنون میشم راهنماییم کنید.

طراحی کاراکتر یک کار تخصصی است که در انیمیشن حتما باید با نظر و مشورت کارگردان اجرا شود. چون اوست که باید تایید کند و ضمنا پس از مدت ها کار و تمرین کردن اگر علاقه داشته باشید یه نتیجه می رسید. زمان معینی ندارد، به پشتکار و علاقه بستگی دارد. موفق باشید.

 

با عرض سلام و خسته نباشید .من به شدت به هنر و رشته های هنری علاقه دارم الان دوم تجربی هستم و شک دارم که رشتم رو درست اانتخاب کردم چون استعداد تجربی خوندن رو دارم به خواسته ی خانواده توی این رشته ادامه تحصیل دادم اما هیچ علاقه ای بهش ندارم و یه جورایی احساس میکنم که به خودم خدام و حتی رشته ی تجربی خیانت کردم شرایط دوست صمیمیم هم مثل منه .می خواستم اگه می شه در مورد رشته هایی که توی هنرستان وجود داره برام بنویسید و این که ایا ما میتونیم توی هنرستان تئاتر و سینما بخونیم یا نه؟ شاید گفته هاتون راه رو برام روشن کنه.ممنون و آرزوهاتون نزدیک!

دوست عزیز رشته های هنرستان را باید از آموزش و پرورش یا وزرات ارشاد بپرسید، من اطلاع درستی ندارم، ولی خیلی ها را می شناسم که پزشک، مهندس مکانیک، مهندس برق، مدیر مدرسه، معلم، حسابدار و... هستند و در اوقات فراغت کاریکاتور هم کار می کنند و شاگرد خودم بودند. موفق باشید.

 

اطلاعاتی راجع به نقاشی با اکولین و چسب چوب می خواستم ممنون

قبلا بارها راجع به اکولین توضیح داده ام. اکولین مانند کار با آبرنگ است. با این تفاوت که اکولین مایع است و مثل جوهر رنگی است. آبرنگ پوششی است و اگر روی خطوط بیاید آنرا می پوشاند و مجبورید که دوباره خط را بکشید ولی اکولین شفاف است و احتیاجی به کشید دوباره خط نیست. اکولین رنگ های بسیار درخشانی دارد که به خصوص برای کاریکاتور بسیار مناسبتر است و بخصوص در جاهاییکه بصورت خیس در خیس کار شود، جواب خوبی می دهد. حتما امتحان کنید البته با آموزش صحیح. موفق باشید.

 

ممنون میشوم اگر مدل هایی برای کار با اکولین بدهید

دوست من مدلی درباره اکولین سراغ ندارم. اگر کاتالوگی در مورد کاریکاتور در اختیار داشته باشید، اکثرا با اکولین کار شده اند. کارهاییکه در سایت ایران کارتون هستند را تماشا کنید، آنهاییکه رنگ های شارپ و شفافی دارند اکولینی هستند. موفق باشید.

 

سمیه مهدیزاده: با عرض سلام وخسته نباشید خدمت شما آقای عبدی میدونم که درگیر پروژتون هستین هر وقت که شد جوابم رو بدین من دانشجوی رشته گرافیکم و موضوع پایان نامم در مورد مسکات هست می خواستم نظر شما در مورد مسکات وتاثیر آن در جامعه بدونم؟متشکرم استاد

سمانه مقدم: با سلام و خسته نباشید. پایان نامه من درباره مسکات های المپیک ورزشی هست.می خواستم بدونم از چه سالی طراحی سمبل های عروسکی در المپیک شروع شد؟شما می تونید منبع یا کتابی درباره مسکات های المپیک به من معرفی کنید؟متشکرم.

با سلام، اینکه از چه تاریخی شروع شده را نمی دانم در اینترنت Mascot را جستجو کنید، شاید کمکتان کند ولی مسکات در لغت به معنی «چیز خوش یمن» آمده است. اصولا در هر کشوری، یک حیوان بعنوان نمادی از یک چیز خوش یمن وجود دارد. مثلا خروس در فرانسه، خرس در روسیه، پاندا و خرس در چین، عقاب در آمریکا و شاهین و قرقی در کشورهای عربی، گربه و شیر در ایران. و مردم آن کشورها عقیده دارند که این حیوانات برایشان شانس می آورد. بنابراین تصویری کارتونی از آن ساخته و علامت بازی های ورزشی شان می کنند که هم از نظر معرفی و شناساندن و تبلیغ، و هم از نظر اقتصادی با ساخت عروسک و لباس و ... از آن استفاده می کنند. این مسئله با طراحی یک شخصیت کارتونی برای سایر زمینه های گرافیک و تبلیغات فرق دارد که بسیاری از شرکت ها از آن استفاده می کنند مثل آقای ایمنی یا بابابرقی یا شرکت ایزوگام و ... مسکات حتما باید حیوان بوده و به خوش یمنی در کشورهای خود معروف باشند. در مسابقات ورزشی بین المللی از مسکات برای معرفی رشته های ورزشی استفاده می کنند، مثلا اسکی یا شنا یا فوتبال و ... از آن شخصیت در حال انجام آن بازی با حالتهای زیبا و جذاب و در عین حال ساده استفاده می شود.

 

سایتهای مربوط به نقاشی های اکرلیک واکولین را میخواستم
مرسی

عزیز دلم چه سوالاتی می پرسین! والله نمی دونم. اگه بگردید حتما پیدا می کنید. موفق باشید.

 

با سلام و خسته نباشید.
استاد موضوع پروژه کارشناسی ارشد من طراحی مسکوت است. می خواستم خواهش کنم اگر منبع خاصی در این مورد وجود دارد به من معرفی کنید .
باتشکر

با سلام. منبعی را نمی شناسم که بهتون معرفی کنم. خودم از طریق یک مقاله آشنا شدم و همین مطالبی بود که در نشست ها و مقالاتی در باره مطرح کردم. در یچ جایی هم تعقیب نکردم ولی اگر جستجو کنید شاید پیدا کنید. در لغت به معنی یک چیز خوش یمن آمده است که معمولا حیواناتی است که در کشور مربوطه شناخته شده اند و بیشتر در مسابقات ورزشی از آن ها استفاده می شود. موفق باشید.

 

من چند منبع در باره مسکات می خام لطفا کمکم کنید

باور کنید حتی یک منبع هم سراغ ندارم. ولی چند روز پیش خانمی با من تماس گرفت و عنوان کرد که کتابی در این مورد نوشته است و از من خواست که چنانچه کسی لازم داشت، معرفی کنم. از ایشان خواستم نمونه ای برایم بفرستند تا پس از دیدن آن، معرفی کنم که تا کنون برایم نفرستاده اند. اگر ایشان فرستادند و مناسب بود در همین سایت معرفی اش خواهم کرد.

 

سلام. من مدتیه طراحی می کنم و بشدت علاقمند کاریکاتور چهره و کلا کاریکاتور هستم. ویژه ترین سفارش به من و همه اونایی که علاقه دارند در زمینه ادامه طراحی و استفاده حداکثر از حداقل زمان چی می تونه. با تشکر از استاد عالیقدر...

با سلام، دوست عزیز بهتر است همزمان با کاریکاتور طراحی را هم ادامه بدهید. اصولا تمام کسانی که زمینه طراحی دارند، علاقه به کشیدن پرتره هم دارند. شما می توانید به تمرین پرتره کشی ادامه دهید و سعی کنید چهره ها را ساده کنید، بسیار ساده. به حدی که بتوانید از تمام جهات مثل (رخ، نیم رخ و سه رخ) یک شخصیت مثلا دوستتان را بکشید. به حدی برسید که بتوانید آن شخصیت را در حالت های خنده، عصبانی، تعجب و ترس هم بکشید و آخر اینکه تمرین کنید، زیاد تمرین کنید. هم چنین مطالعه و تحقیق کنید. موفقیت حتمی است. امتحان کنید.

 

سلام خدمت استاد عزیز آقای عبدی: من 2 ترم شاگردی شما را داشتم و از تجربیات شما واقعا استفاده کردم اما استاد من هنوز توی سوژه یابی کمی ضعف دارم میخواستم راهنماییم کنید..منمون و به امید دیدار در کاریکاتور3 استاد

آقای اشتیاق عزیز با سلام، حتما تمرین هات کم شده.

 

با سلام خدمت استاد گرامی!
من یک کارتونیست آماتور افغان هستم. به مشکلی برخورده‌ام اگر در رفع آن یاری‌ام کنید ممنون‌تان می شوم. مشکل من این است هنگامی که بعضی کارتون‌هایم را برای نشر به وبسایتی ارسال می کنم آنها از لحاظ شفافیت و وضوح تصویر بعد از انتشار در آنجا، غیر از آن چیزی می شوند که من اول فرستاده ‌بودم. تاری و عدم شفافیت کارهایم بعد از نشر از ارزش و جذابیت کار بسیار می کاهد من رنگ آمیزی آن کارهایم را با فوتوشاپ انجام می دهم نمی دانم آیا هنگام رنگ آمیزی با این نرم افزار خطایی رخ می دهد یا نحوه ذخیره کردنم اشکال دارد که باعث بروز این مشکل می شود یا کدام دلیل دیگری ممکن است داشته باشد؟.
نمونه هر دو تصویر قبل و بعد از نشر (شفاف و کدر) را برایتان در انتها قرار می دهم امید که در رفع آن راهنمایی‌ام کنید. این مسئله برایم مهم است.
قبلا از راهنمایی و لطف شما سپاسگذاری می کنم.

دوست و برادر افغانی ام سلام. از این که به دلیل مشغله زیاد، دیر جواب می دهم عذرخواهی می کنم. شما احتمالا در نحوه ذخیره کردن اشتباه می کنید. وقتی کاری را فقط برای تماشا کردن یا دیدن ذخیره می کنید باید با dpi یا Resolution (رزولوشن) 72 dpi ذخیره کنید تا با حجم کمتری در کامپیوترتان ذخیره شود و فضای زیادی اشغال نکند. ولی وقتی می خواهید به سایتی ارسال کنید تا چاپ شود باید با 300 dpi ذخیره و ارسال کنید. اصولا صفحه ای که باز کرده و در آن کارتان را رنگ آمیزی می کنید حتما باید 300 Pixel/inch (در Image Size) باشد، سپس وقتی رنگ آمیزی تمام شد، پس از Flat کردن (Flatten Image) منوی Image Size را باز کنید و در اولین قسمت آن یعنی Pixel Dimensions، در قسمت Width: مقدار Pixel را پایین بیاورید مثلا اگر 3000 یا 2800 pixel است، آن را تبدیل به 1500 یا 1000 pixel بکنید. در این صورت اندازه و حجم کار کوچک می شود ولی Resolution یا dpi کارتان همان 300 می ماند و اثرتان با کیفیت خوب چاپ می شود. ضمنا اگر برای جایی CD ارسال می کنید، علاوه بر 300 dpi باید کارتان را با فرمت TIFF ذخیره کنید (به جای JPG). موفق باشید. کارتان خوب است.

 

سلام. سال نو مبارک آقای عبدی.
بک انیمشن به سبک کات (کاتد) دارم کار میکنم. داستان رو خودم نوشتم سناریو ، پلان بندی ،طراحی کاراکترها،بک گراندها و... همه کار گروه خودمه
سوالم اینه: با جائی صحبت نکردم برای فروش این کار. به نظرتون واسه جشنواره ارسال کنم برام آینده بهتری داره یا واسه صدا و سیمای استانم؟

دوست عزیزم آقای عباسی، سلام. سال نو شما هم مبارک. اولا سبک کات اوت صحیح است و دوما شما می توانید کارتان را هم برای جشنواره ها بفرستید و هم به صدا وسیما و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و هر جای دیگری بدهید. شما به عنوان تهیه کننده و کارگردان یک فیلم، اختیار آن را دارید. حتی وقتی که به صدا و سیما فروختید هم می توانید یک نسخه از آن را به جشنواره های متعدد ارسال نمایید. مگر اینکه در قراردادی که با صدا وسیما تنظیم می کنید، ذکر شود که این اختیار از شما سلب می شود که در آن صورت باید مبلغ بیشتری بگیرید و اگر صدا و سیما فیلم را به جشنواره ای بفرستد تمام مزایا و جوایز فیلم به شما تعلق می گیرد مثل جایزه کارگردانی یا فیلمنامه یا غیره... موفق باشید.

 

با سلام.ممنون که به دفعه قبلي به سوالاتم جواب داديد. شايد منو فراموش کرده باشيد.مصطفي ازوجي بچه کلاردشت و فعال هنري در نور.اگه يادتون باشه گفته بودم دوست دارم شما تشريف بياريد تو آموزشگاه ما در شهر نور آموزش کاريکاتور و خانه کاريکاتور مازندران رو راه اندازي کنيد.... بنده افتخاري نسيبم شده و در کلاس کاريکاتور شما در خانه کاريکاتور ثبت نام کردم.کارهامو فرستادم و تعيين سطح شد و کاريکاتور 1 رو به من پيشنهاد دادند.مس خواستم قبل از شروع کلاسها شما هم کارهامو ببينيد و نظر بديد و جايي تو سايتتون پيدا نکردم که کارهامو بفرستم.ممنون مي شم.

سلام. می توانید کارهایتان را به آدرس ایمیل اینجانب به آدرس این نشانی پست الکترونیک دربرابر spambot ها و هرزنامه ها محافظت می شود. برای مشاهده آن شما نیازمند فعال بودن جاواسکریپت هستید ارسال نمایید.

 

سلام . ببخشید که وقتتونو میگیرم یه سوال داشتم :برای کارتون های موضوعی و کمیک استریپ هم باید طراحی گذروند ؟ میدونید ترجیح میدم بیشتر وقتمو بزارم روی سوژه و فکر کارم! یا حداقل نمی شه هم زمان با هم گذروندشون؟

علیک سلام، اصولا یک کاریکاتوریست یا کارتونیست باید دارای طراحی قوی باشد و فرقی نمی کند که موضوعی باشد یا استریپ و با شرح و بدون شرح و پرتره. اما این که قبل یا بعد یا در حین کار باشد یا نه، باید بگویم که می توانید همزمان هم طراحی کار کنید و هم کاریکاتور بکشید. در پایان عرض می کنم که تا طراحی تان خوب نیاشد کاریکاتوریست خوبی هم نخواهید شد. موفق باشید.

با سلام من تصویر تمام قد شخصیت آقای ایمنی را نیاز دارم،‌چگونه می توان از آن استفاده کرد...

سلام، پاسخ شما از طریق ایمیل برایتان ارسال شد.

 

با سلام استاد عبدی من جواد جمالی هستم.35 ساله و دانش آموخته دکترا در رشته مدیریت فرهنگی و هنری. از بچه گی علاقمند کارهای شما بودم.لطفی که حضرت حق به شما ارزانی داشته تا حدودی هم به من اعطا نموده. از دور دستی بر کاریکاتور دارم.جذابیت کارهای شما در سادگی و زیبایی بی حد آن است. یاد میآید اولین کارهایم را با تقلید از کارهای شما شروع کردم.و اکنون جزو مریدان شما بوده و به آن افتخار میکنم. اما سوالم اینجاست که تا چه حد با نشریات طنز ( فکاهیون و گل آقا) همکاری داشته ایدو چرا اینقدر در حوزه طنز سیاسی کم رنگ بوده اید؟ ارادتمند ارادتمندانتان .. جواد جمالی

سلام دوست جدید عزیز، ایکاش نمونه کارهایت را می فرستادی. از لطف تان سپاسگزارم. من با نشریه گل آقا اصلا همکاری نداشتم ولی با بهلول و شنگول باشی و فکاهیون خیلی کار کردم و همچنین طنز و کاریکاتور. طرح های رو و پشت جلد و کاریکاتور های داخل مجله. در مورد طنز سیاسی هم اعتقادم این است که همه کارهایم سیاسی هم هست ولی از دید خودم. و در مورد آخر هم روزگار غریبی است نازنین. تا مادامی که سلیقه ای با کارها برخورد می شود و مطبوعات هم دچار خودسانسوری شده اند، آش همان است و کاسه هم همان است. متاسفانه آنقدر که در جشنواره های خارجی پیشرفت داشتیم ولی در حوزه کاریکاتورهای داخلی و مطبوعاتی پس رفت داشتیم. به امید روزی که همه بتوانیم همدیگر را تحمل کنیم و نقدپذیر باشیم. یا هو

 

با سلام .من در همدان زندگی میکنم وبدنبال یادگیری کاریکاتور هستم .شما محلی میشناسید؟

سلام، در همدان کاریکاتوریست های قابلی وجود دارند که مایه افتخار ایران و ایرانیان هستند. شما سری به انجمن کاریکاتوریست های همدان از طریق ارشاد همدان بزنید تا هنرمندان قابل را ملاحظه کنید. متاسفانه عدم اطلاع رسانی موثر باعث این مشکلات می شود. دنبال طرح جامع و کاملی هستم که اگر موفق شوم این مشکلات در سراسر ایران برنامه ریزی شده و کلاسه می شود. اگر عمری باقی باشد. موفق باشید.

 

سلام استاد بنده در حدود 3 ،4 سال پیش در خانه کاریکاتور هنرجوی شما بودم حالا سوالی در مورد استفاده از قلم نوری در طراحی و کاریکاتور داشتم به نظر شما آیا قلم نوری وکامپیوتر کمک موثری در پیشرفت کارهای کاریکاتوریست ها داره ؟ آیا شما تاحالا از این ابزارها استفاده کرده اید ؟ چی سایزی از قلم نوری را برای طراحی توصیه میکنید و چی مدلی؟ با تشکر

نه تنها قلم نوری بلکه کلیه ابزاری که جزو متعلقات کامپیوتر است از وسایلی اند که با تکنولوژی روز دنیا آمده و مفید برای کاربران هستند. البته قلم نوری چیز جدیدی نیست ولی چند سالی است که همگانی شده و هر هنرمندی به راحتی از آن استفاده می کند. قلم نوری را بنده بیشتر در رنگ آمیزی و کارهای فوتوشاپی استفاده می کنم و بهتر است در کارهای کشیدنی یا Drawing استفاده نشود چون زمان بر است. شاید بهتر باشد طراحی را تقویت کرده و کار کشیده شده را اسکن کنید و سپس با قلم نوری رنگ بزنید.

قلم نوری من Wacom Intuos سایز A5 است و دیگر طوری عادت کرده ام که نمی توانم با موس کار کنم. ضمنا بعضی از کاریکاتوریست های ما هنوز هم با موس کار می کنند و آثار بی بدیلی هم خلق می کنند.

 

با سلام و خسته نباشید خدمت استاد عزیز.
اگر امکانش هست، راجع به مسکات هایی که شخص شما کار کردید توضیح مختصر و مفیدی بدهید.
اینکه ایده چه جوری پیدا شد به این مسکات فعلی رسید.
با تشکر صمیمانه از استاد عزیز

در ایران همیشه چیزی که مصطلح می شود دیگر خیلی سخت است که درستش کرد. ما هر چیزی را مسکات می نامیم در حالیکه این چیزی که همه مسکات می گویند یک کار گرافیکی یا کاریکاتوری است. یک علامت یا نشان فانتزی، برای استفاده تبلیغاتی. مسکات معمولا در بازیهای ورزشی و المپیک ها که بیشتر بین المللی هستند کاربرد دارد و معمولا از حیوانات یا شخصیت هایی که خوش یمن اند استفاده می شود.

اولین مسکات واقعی که کار کردم مربوط به اولین المپیک غرب آسیا بود که از گربه ایرانی استفاده کردم و پیشی نام داشت و بقیه مثل آقای ایمنی و گلرنگ و ... مسکات نیستند. حالا گیریم که مسکات اند:

مطالعه روی اهداف و علل درخواست آن، جلسات متعدد گذاشتن و در نهایت اتود های زیاد و فراوان و پیشنهاد یک یا چند طرح و پس از تصویب، اجرای اصلی و سپس صورتحساب نهایی.

آخرین مسکات هم مربوط به "بنیاد ملی بازی های رایانه ای" با نقش بز بالدار بود. موفق باشید.

end faq

 

آخرین کاریکاتور های اضافه شده