آثار گروه نوجوان در جشنواره تجسمی اصفهان نمی‌توانست با آثار بین‌الملل رقابت کند
بهمن عبدی در گفتگو با هنرنیوز؛
آثار گروه نوجوان در جشنواره تجسمی اصفهان نمی‌توانست با آثار بین‌الملل رقابت کند
 
داخلی آرشيو خبر
تاريخ : دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۳۹
بهمن عبدی داور نخستین جشنواره تجسمی کودک و نوجوان در گفتگو با هنرنیوز گفت:در گروه سنی نوجوان عدم توانایی در رقابت بین‌المللی دیده می‌شد.



وی در پاسخ به این سوال که در خصوص کاریکاتور و تخصیص دادن این هنر به بخش کودک و نوجوان را تا چه حد درست می‌دانید؟ بیان کرد: در این خصوص سئوالاتی مطرح است. این که آیا کودکان 6-7 ساله تشخیص درستی از کاریکاتور دارند و آیا درست است که کاریکاتور جزو رشته‌های مسابقه گروه سنی کودک باشد؟ حتی در صورتی که کودکانی با چنین حد استعداد وجود دارند، آیا به مسابقه گذاشتن آنها درست است؟ یا بهتر نیست طی طراحی ورک‌شاپ به آنها شیوه بیان را آموخت؟

اعتبار جشنواره در جامع بودن آن است اما در خصوص نیازهای یک رده سنی باید بررسی و مطالعه بیشتری صورت گیرد. در گروه سنی نوجوان عدم توانایی در رقابت بین‌المللی دیده می‌شد. حتی بسیاری از آنها برای رقابت ملی نیز شرایط لازم را دارا نبودند.

وی در پاسخ به این سوال که درباره مسائل اجرایی چه نظری دارید؟مشکلات اجرایی در هر جشنواره و فستیوالی وجود دارد و در هر صورت اصلاح‌پذیر است. و این امر با یک برنامه‌ریزی ساده تحقق می‌یابد. اما در خصوص شناسایی استعدادها به صورت استانی ایراداتی وارد بود. همه ما می‌دانیم که ایران سرشار از استعدادهای ذهنی و دوقی است و به راحتی می‌توان آنها را تبدیل به هنرمندان حرفه‌‌ای کرد اما قصه به اینجا ختم نمی‌شود دخالت دادن حب و بغض در پذیرش استانی و یا عدم اطلاع‌رسانی و مسائلی از این دست کیفیت مسابقات را تا سطح نازلی پایین می‌آورد که این امر پیگیری بیشتری را طلب می‌کند. در ضمن زمان کافی برای شناسایی و انتخاب هنرمندان امری بسیار پر اهمیت است.



وی در پاسخ به این سوال که نحوه برگزاری جشنوارهدر رشته کاریکاتور برای گروه سنی کودک تا چه حد درست است؟ اظهار کرد: کودکان باید با نحوه برگزاری مسابقه و فضای جشنواره آشنا باشند، پس جشنواره باید درست انجام شود. اصول و قواعد مدون و مشخص داشته باشد و به درستی به این قوانین عمل شود. ضمن آنکه کودکان باید از آرامش کامل و امکانات کافی بهرمند باشند. بسیاری از عوامل پیش‌بینی شده نبودند. گرچه جشنواره گام بلندی در جهت پیشرفت هنری است اما باید اصلاحاتی در برگزاری آن صورت گیرد. واقعیت این است که این کودکان هنرمندان آینده ایران هستند و شیوه پرورش و آموزش آنان بسیار اهمیت دارد. لازم است پس از استعداد سنجی اساتید متخصص با شیوه‌ای درست به آموزش کودکان بپردازند.



وی در پاسخ به این سوال که در جشنواره اتفاق خوبی افتاد و آن اضافه شدن موضوع زاینده رود بود. درباره این امر توضیح دهید؟ گفت: موضوع پر اهمیتی که اکنون بیشتر حواس عابران را به خود جلب می‌کند خشکی زاینده‌رود است. عاملی که بسیاری از مسافران را به فکر و اندوه وادار می‌کند. علت پرداختن و ارائه این موضوع از نظر من سنجش میزان خلاقیت این کودکان بود و طرح آن را برای سنجش درست کودکان لازم دیدم. این سوال مورد استقبال کودکان قرار گرفت و آنها به خوبی به جنبه‌های مختلف این مقوله پرداختند و این موضوع وسیله‌ای شد برای شناخت توانایی آنها به هر حال به نظر من موضوع باید بداهه باشد و برای شرکت‌کنندگان از قبل مشخص شده نباشد. این راه حل منصفانه‌تر است. از حاشیه‌های دیگری که بر این امر وارد است، مکان هنرستان دختران و پسران و فاصله این دو از هم است.



وی در پاسخ به این سوال که در خصوص کاریکاتور چه زمانی را برای آموزش مناسب می‌دانید؟ سنین بالای 12 سال سن مناسب برای آموزش است و 6 تا 8 سال برای شناخت خلاقیت در کودک سنی مناسبی است. اما آموزش در سنین پایین درست نیست نوجوانان امروز به راحتی می‌توانند از خانه کاریکاتور برای آموختن این هنر استفاده کنند و به باور من خانه کاریکاتور یکی از بهترین وسایل آموختن کاریکاتور به شیوه حرفه‌ای است.

کد خبر: 30436
Share/Save/Bookmark